بیوگرافی علیرضا دبیر / حواشی و تصاویر علیرضا دبیر



بیوگرافی علیرضا دبیر به همراه تصاویر

آشنایی با بیوگرافی علیرضا دبیر و حواشی های آن

 

آشنایی با زندگی علیرضا دبیر :

در این مقاله از بیتوته، با بیوگرافی علیرضا دبیر آشنا می شوید. علیرضا دبیر، نامی آشنا در دنیای کشتی ایران و جهان، که با افتخارات و عملکردهای درخشان خود، در تاریخ این ورزش جاودانه شده است. او نه تنها به عنوان یک کشتی گیر، بلکه به عنوان یک مدیر ورزشی نیز خوش درخشیده و منشاء خدمات ارزشمندی در این رشته پرافتخار بوده است.

چکیده ای از بیوگرافی علیرضا دبیر :

نام و نام خانوادگی : علیرضا دبیر

تاریخ تولد : 25 شهریور 1356

محل تولد : تهران

حرفه : کشتی گیر

 

آشنایی با بیوگرافی علیرضا دبیر :

علیرضا دبیر متولد 25 شهریور 1356 در محله یا کوی سیزده آبان شهر ری، کشتی گیر آزادکار ایرانی و قهرمان سابق جهان و المپیک در وزن ۵۸ کیلوگرم است. او عضو دوره سوم شورای شهر تهران بوده و در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران (1392 تا 1396) به عنوان نماینده این شورا انتخاب شد. دبیر در تاریخ 26 تير 1398 به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد.

 

زندگی شخصی علیرضا دبیر

تصاویر علیرضا دبیر

 

تحصیلات علیرضا دبیر :

علیرضا دبیر دوره ابتدایی را در دبستان مولوی (کوی 13 آبان) گذراند و دوره دبیرستان را نیز در دبیرستان هفتم تیر همان منطقه سپری کرد. او در دانشگاه رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کرد و موفق به اخد مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه شهید بهشتی بشود. او با مرتبه علمی استادیار عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است و درس هایی همچون تئوری مدیریت، مدیریت منابع طبیعی و... را تدریس می کند.

 

پیش به سوی کشتی :

علیرضا دبیر در طول دوران کودکی و نوجوانی اش همیشه همراه با پدرش کنار زمین چمن بود تا اینکه در سال 1367 در کلاس کشتی باشگاه ورزشی صدری 13 آبان ثبت نام کرد و برای اولین بار روی تشک کشتی آمد و علاقه ی خود را پیدا کرد. و ظرف مدت 3 سال وارد تیم ملی نوجوانان کشور شد.

 

میزان تحصیلات علیرضا دبیر

کشتی علیرضا دبیر

 

اولین قهرمانی دبیر :

علیرضا دبیر اولین مقامی را که در کشتی به دست آورد مربوط به قهرمانی در مسابقات نونهالان تهران در سال 1368 بود که توانست تا سال 1370 این مقام را حفظ کند.

 

در المپیک سال 2000 سیدنی استرالیا نقطه ی اوج علیرضا دبیر بود، زمانی که او 22 ساله بود. وی با گرفتن مدال طلا علاوه بر شهرتش در ایران، نامش در همه ی دنیا پرآوازه شد.

 

افتخارات علیرضا دبیر

مدال های علیرضا دبیر

 

خداحافظی از دنیای قهرمانی :

علیرضا دبیر در سال 1381، در سن 26 سالگی به دلیل آسیب دیدگی شدید از ناحیه کتف از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد. او در ایران جراحی هایی انجام داد اما بهبودی بدست نیاورد، پس از آن به کشورهای آلمان و آمریکا و فرانسه رفت اما نتیجه ی مطلوبی بدست نیاورد. در نهایت مجبور شد کشتی را برای همیشه کنار بگذارد.

 

زندگی شخصی علیرضا دبیر:

دبیر تک پسر خانواده است و سه خواهر دیگر دارد. او در سال 1385-1386 ازدواج کرد و صاحب دو فرزند است که یک پسر و یک دختر هستند.

 

علیرضا دبیر تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی آغاز کرد و با اخذ مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند. او هم اکنون با مرتبه علمی استادیار عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است.

 

هم زمان با ایام دهه ی ولایت در شهریور 1396، دبیر با حضور در حرم رضوی سیزده مدال از جمله مدال های المپیک، جهانی و آسیایی خود را به موزه آستان قدس رضوی تقدیم کرد.

 

ورود علیرضا دبیر به سیاست :

سه سال پس از وداع با کشتی، علیرضا دبیر وارد شورای شهر تهران شد. او در سال 1385 به عنوان نفر هفتم با دریافت 307 هزار رای، عضو شورای شهر شد. پس از گذشت هفت سال و در انتخابات دور چهارم سال 1392، با کسب 467 هزار رای به عنوان نفر دوم، مجدداً انتخاب شد. در طول این سال ها، علیرضا دبیر به یک چهره سیاسی تبدیل شده بود و به عنوان یکی از حامیان سرسخت محمدباقر قالیباف در لیست اصولگرایان حضور داشت. با این حال، در دوره پنجم شورا در سال 94، رد صلاحیت شد.

 

علیرضا دبیر تیر 1398 در فاصله دو روز تا انتخاب فدراسیون کشتی در حالی تایید صلاحیت شد که امیررضا خادم معاون سابق پارلمانی وزارت ورزش و عباس جدیدی رد صلاحیت شدند. او در نایت بدون داشتن رقیب جدی به مدت 4 سال رئیس فدراسیون شد.

 

آشنایی با افتخارات علیرضا دبیر

ورود علیرضا دبیر به شورای شهر تهران

 

جنجال پیش از دیدار دوستانه با آمریکا :

در سال 1400، فدراسیون کشتی آمریکا دعوت نامه ای برای برگزاری یک دیدار دوستانه بین تیم های ملی ایران و آمریکا در تاریخ 23 بهمن 1400 ارسال کرد. اما عدم صدور ویزا برای علیرضا دبیر، به عنوان رئیس فدراسیون کشتی، یک مربی و یک کشتی گیر از کاروان تیم ملی ایران، باعث ایجاد حاشیه شد. قبل از این اتفاق، برخی رسانه های آمریکایی همچون فاکس نیوز، با استناد به اظهارات ضدآمریکایی دبیر، خواستار عدم صدور ویزا برای وی شدند.

 

در حالی که تنها یک ماه تا تاریخ رقابت دوستانه باقی مانده بود، علیرضا دبیر در یک گفت وگو با شعار "مرگ بر آمریکا" تأکید کرد. فاکس نیوز در یک گزارش درباره دبیر نوشت: "علاوه بر اظهارات ضدآمریکایی دبیر، او گرین کارت آمریکا را دارد". در پاسخ به این ادعا، دبیر اعلام کرد: "هفت سال است گرین کارتم را پس داده ام و تصویر گرین کارتم جعلی است، گفتم از کشورتان خوشم نمی آید".

 

به دنبال عدم صدور ویزا، دبیر اعلام کرد که حتی در صورت عدم صدور ویزای یک ایرانی، سفر کاروان ایران و برگزاری این دیدار دوستانه لغو خواهد شد. در نهایت، علیرضا دبیر در یک نامه به بروس بومگارتنر، رئیس فدراسیون کشتی آمریکا، اعلام کرد که سفر تیم ملی کشتی آزاد ایران به این کشور به دلیل عدم صدور ویزا برای خود و پنج عضو تیم لغو شده است. او همچنین در این نامه، به برخورد کارکنان سرکنسولگری آمریکا در دبی و مواردی دیگر انتقاد کرد و از طرف آمریکایی ها دعوت کرد تا در اولین فرصت، این دیدار در ایران برگزار شود.

 

حواشی های علیرضا دبیر :

علیرضا دبیر در چند سال اخیر به دلیل موضع گیری های سیاسی خود  و کنایه هایش به رسول خادم و سایرین  مورد انتقاد عموم مردم و برخی رسانه ها قرار گرفته است.

 

او آخرین بار پس از مسابقات جهانی کشتی در بلگراد در واکنش به انتقادات جامعه کشتی و مردم به نتایج کشتی گیران آزاد و فرنگی در این مسابقات، با حمله به فدراسیون رسول خادم گفته بود: «یادتان نرود چه تیمی را به ما داده بودید. تیم نهم و یازدهم دنیا را به ما دادند و با دلار هفت هزار تومانی فرار کردند، ما با دلار ۵۰ هزارتومانی تیم اعزام می کنیم.»

 

علیرضا دبیر در یک برنامه تلویزیونی با عصبانیت از محبوبیت رسول خادم، گفت: «بعضی رسانه ها تلاش می کنند از من کریم شیره ای بسازند، از بقیه جهان پهلوان.»

 

او همچنین درباره ی عدم محبوبیت خود گفت: «دوست داشتن و نداشتن (مردم) برایم مهم نیست، جای دیگری (بابت عملکردم) جواب می دهم!»

 

علیرضا دبیر در بخش دیگری از گفتگو پس از آنکه یوسفی به ماجرای نمازخواندن او در میان یک جلسه رسمی اشاره کرده، عصبانی شد و ضمن تهدید یوسفی، گفت: «مثل اینکه تنت می خاره!؟»

 

حمایت از خامنه ای :

پیشتر وی در تمجید از خامنه ای گفته بود وقتی انسان ولی فقیه خود و مرجع تقلیدش را می بیند، حالش بسیار خوب می شود. در دین ما دیدن علما سفارش شده است. خدا را شکر می کنم؛ دیدار بسیار خوبی بود. ایشان نسبت به من لطف و محبت بسیاری داشتند و خستگی ام در رفت.»

 

علت خداحافظی علیرضا دبیر از کشتی

اختلافات عسرضا دبیر با رسول خادم

 

تاریخ نگار عضویت علیرضا دبیر در تیم ملی :

• عضویت در تیم ملی نوجوانان در سال های 1992 و 1993

• عضویت در تیم ملی جوانان در سال های 1994 تا 1997

• عضویت در تیم ملی بزرگسالان از سال 1998

• عضویت در تیم دانشجویان ایران از سال 1996

 

افتحارات علیرضا دبیر به تفکیک

مسابقات المپیک

• قهرمانی در دسته 62 کیلوگرم المپیک سیدنی در سال 2000

• حضور در المپیک آتن سال 2004 در دسته 66 کیلوگرم

 

مسابقات جهانی

• قهرمانی در دسته 58 کیلوگرم مسابقات جهانی تهران در سال 1998

• نایب قهرمانی در دسته 58 کیلوگرم مسابقات جهانی آنکارا در سال 1999

• نایب قهرمانی در دسته 58 کیلوگرم مسابقات جهانی صوفیه در سال 2001

• قهرمانی در دسته مسابقات جهانی تهران در سال 2002

• حضور در مسابقات جهانی نیویورک در سال 2003

 

بازی های آسیایی

• نایب قهرمانی در بازی های آسیایی بوسان در سال 2002

 

مسابقات جام جهانی

• قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 1998 آمریکا

• قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 1999 آمریکا

• قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 2000 آمریکا

• قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 2001 آمریکا

• قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 2003 آمریکا

 

مسابقات جهانی جوانان

• قهرمانی در مسابقات جهانی جوانان سال 1994 مجارستان

• قهرمانی در مسابقات جهانی جوانان سال 1997 فنلاند

 

مسابقات دانشجویان جهان

• قهرمانی در مسابقات دانشجویان جهان در سال 1994 تهران

• قهرمانی در مسابقات دانشجویان جهان در سال 1998 ترکیه

• قهرمانی در مسابقات دانشجویان جهان در سال 2002 کانادا

 

مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه

• نایب قهرمانی در مسابقات شیائوشین چین در سال 1996

 

مسابقات بین المللی

• قهرمانی در جام آتیلب یونان در سال 1994

• حضور در جام یاشاردوغلو در سال 1995

• قهرمانی در جام منگولاگری مغولستان در سال 1997

• قهرمانی در جام کلگری کانادا در سال 2002

• قهرمانی در جام اسپانیا در سال 2003

• رتبه پنجم گزینش المپیک در اسلواکی در سال 2004

 

مسابقات بین المللی دهه فجر

• قهرمانی در سال های 76، 77، 78، 79 و 1380

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------